W czym GOOGLE Ci nie pomoże? I jak sobie z tym radzić?

by - stycznia 09, 2018

Wyszukiwarka Google to potężne narzędzie, które właściwie nie ma sensownej konkurencji na rynku. Kiedy próbujemy poszukać jej wad może nic nie przychodzi nam do głowy, jednak po dłuższym zastanowieniu - niejednokrotnie zawodzi. W Google znajdziesz wszystko... i nic. Dotrwaliśmy czasów, kiedy każdy może napisać w Internecie to co chce i odpowiednio to pozycjonować, więc kiedy szukam czegoś konkretnego i bardziej specjalistycznego to zazwyczaj kończy się fiaskiem lub też z drugiej strony tych informacji jest tak dużo, że bardzo trudno je sensownie podzielić i zweryfikować. Pisałam o tym już przy okazji postu Jak nauczyć się specjalistycznego programu komputerowego. Artykułów o tym jak w Google szukać powstało całe mnóstwo (chociaż oczywiście z poszukaniem naprawdę pełnego i merytorycznego jest już problem), ja jednak postanowiłam podejść do tematu nieco subiektywnie. Co trudno znaleźć w wyszukiwarce Google?



Specjalistyczna wiedza naukowa
Kiedy jesteś na pierwszym roku studiów bez problemu poszukasz bardzo dużo informacji np. o matematyce wyższej, całkach i podstawach fizyki. Wyszukiwarka Google może i była zbawienna na początku, ale potem niestety przestała wystarczać. Im bardziej specjalistyczna wiedza tym większy problem. Poszukaj mi sprawdzonych informacji o spawalnictwie czy nawet materiałach konstrukcyjnych (co mnie zupełnie zaskoczyło, ponieważ przecież je sprzedaje się w hurtowniach!). Na pierwszych stronach wyszukiwarki oczywiście oferty pracy i sprzedaży bez porządnej specyfikacji, z której mogłabym się czegoś dowiedzieć. Właśnie na studiach przeżyłam największe rozczarowanie GOOGLE. W pracy też raczej mi ona nie pomagała.

Co może pomóc?
1. Alternatywne wyszukiwarki i bazy artykułów naukowych
Z technicznej strony artykuły naukowe polecam wyszukiwać w BAZTECH. Sama korzystałam z niej przy pisaniu swojej pracy dyplomowej i naprawdę się sprawdziła. Niestety będzie ciężko zrobić z jakiegoś materiału np. prezentację, ponieważ to artykuły, a nie źródła wiedzy, które traktowałyby o czymś od podstaw.
Alternatywne wyszukiwarki możecie poznać w poście Joanny Wrycza-Bakier - Gdzie szukać zasobów naukowych w Internecie. Dodatkowo spisy poszczególnych baz danych z artykułami naukowymi i właśnie wyszukiwarkami są umieszczane na stronach bibliotek uniwersyteckich np. Biblioteki Uniwersytetu Jagielońskiego, Biblioteka Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Spis stron z artykułami naukowymi możecie znaleźć również na stronie EBIB-u - zarówno bazy zagraniczne jak i Polskie.
2. Książki i materiały edukacyjne uczelni
Ogólnie jetem zdania, że strony uczelniane są bardzo dobrym źródłem wyszukiwania sprawdzonych materiałów np. do pracy czy właśnie na uczelnie. Zasoby uczelniane na temat podstaw różnych przedmiotów doceniłam najbardziej właśnie pracując, kiedy musiałam odświeżyć dziedzinę, która jakimś dziwnym sposobem się zakurzyła.
Jednak naukowa wiedza to nie tylko artykuły i rzeczy potrzebne na studiach! Zawsze byłam zdania, że najbardziej wiarygodnym źródłem są książki! O ile mogę sobie wyobrażać, że w Internecie opublikować może każdy i to nawet największe głupoty to chce wierzyć, że książka pod którą podpisał się autor, wydawnictwo i jeszcze kilka osób jest jak najbardziej wiarygodna. Nic nie zastąpi papierowego słowa pisanego, ale w dzisiejszych czasach nie należy się ograniczać jedynie do księgarni. Skąd można pobrać darmowe e-booki?
E-Publikacje nauki Polskiej
Jeżeli korzystasz z księgarni to wiesz, że książki specjalistyczne, służące do nauki są bardzo drogie. Tymczasem w darmowych publikacjach znalazłam: Mowa w przestrzeni publicznej. Ćwiczenia z komunikacji, Nowoczesne kształcenie z wykorzystaniem technik multimedialnych - możliwości i przykłady, GMO w świetle najnowszych badań.
Ebookpoint
Wystarczy się zarejstrować, aby zyskać dostęp do dość obszernej bazy z e-bookami i za darmo poczytać np. Jak założyć bloga - poradnik dla początkujących blogerów lub o Biznesie we współczesnej gospodarce
Wyszukiwarka książek Google
Szczerze mówiąc akurat ona trochę mnie irytuję, ponieważ jak już coś dla siebie wyszukam to zawsze okazuję się, że to akurat fragment. Może się jednak okazać przydatna w decyzji o kupie danej pozycji.
3. Kontakty
Zdecydowanie łatwiej zadzwonić lub napisać e-maila do konkretnego sprzedawcy. W przypadku studiów przyda się ktoś w wyższego roku lub inny autorytet, z którym można się skutecznie kontaktować.

Medycyna
Próbowaliście się kiedyś diagnozować w Internecie? Masakra, prawda? Jeżeli właśnie boli Cię głowa to prawdopodobnie znaczy, że kiedyś umrzesz. Jako pierwsze strony wyszukiwarka podaje linki do forum (ogólnie tzw. gównoburza - każdy słyszał co innego i co innego twierdzi, mimo że lekarza nie widział od 10 lat). Obok tego materiały z WP lub ONET, które dla mnie są jednak źródłami rozrywki (ogólnie ich unikam) niż jakiejkolwiek wiedzy.

Co może pomóc?
1. Wizyta u lekarza
To pierwsze co się nasuwa, ale niestety niezbyt często stosowane, co patrząc na kolejki lub koszty leczenia wcale mnie nie dziwi. Z drugiej strony czasem zdecydowanie pewniej i szybciej byłoby poczekać spokojnie na swoją kolej lub wydać pieniądze.
2. Pod artykułem podpisał się lekarz lub inny autorytet
Wierzę, kiedy pisze coś Nicole Sochacki Wójcicka i czuję się spokojna jeżeli na jakimś portalu podpisał się lekarz z tytułem naukowym. Mimo zaufania uważam, że najważniejsze to nie nad-interpretować i nie dopasowywać teorii do tego co samemu chcielibyśmy w danym miejscu wyczytać - sami jesteśmy sobie największymi wrogami.

Wybór produktów\sklepów
Wybór produktów wcale nie jest łatwy i tutaj pozycjonowanie również zniszczyło Google. Ciężko poszukać opinię, które pomogą nam zrobić zakupy. Nie mówię tutaj o wyższości Zary nad Stradivariusem ale poszukiwania np. odpowiedniego czujnika gazu i czadu czy elektroniki - wcale to nie jest łatwe i wymaga czasu. Mam wrażenie, że jeszcze kilka lat temu, kiedy te zakupy takie popularne poszukiwania były o wiele prostsze.

Co może pomóc? 
1.Cierpliwość
Warto skorzystać z wielu źródeł, zweryfikować różne opinie, poszukać instrukcję i techniczne opisy. Poświęćmy trochę czasu zanim klikniemy w pierwszy link, który został opłacony w Google.
2. Triki w wyszukiwarkach
Najbardziej czytelny i konkretny artykuł w tym zakresie napisał Łukasz Majchrzyk na Mobirank - też jesteście zdziwieni jak mało wiecie na ten temat?

Wiedza o dzieciach
Nie wiem jak inne matki, ale ja zaczynałam ciąże kompletnie zielona i chciałam się dużo o dzieciach dowiedzieć. Niestety w tak bardzo popularnym temacie wyszukiwarka internetowa zawiodła! Na pierwszych miejscach królują linki do forum internetowych i postów na blogach. Największy problem miałam z wyprawką i nadal jeszcze szukam co będzie dla mnie odpowiednie. Na co drugiej stronie jest 10 postów na ten temat, ale ja chciałabym wiedzieć co jest mi absolutnie niezbędne, a co jest tylko dodatkiem, którego kupno mogę rozważyć, a nie muszę w zależności jakie będzie moje dziecko. Myślałam, że YouTube będzie bardziej obrazowe, tymczasem na co drugim filmie łóżeczko jest wyłożone ochraniaczami, które owszem - pięknie wyglądają, ale dla noworodka są zupełnie nie polecane. O dzieciach pisze w Internecie co druga matka i Boże broń nie jest to zarzut do blogów parentingowych, które uwielbiam i namiętnie od początku ciąży czytuję tylko raczej do wyszukiwarki, która nie sortuje odpowiednio wiedzy.

Co może pomóc?
1. Blogi eksperckie i polecane
Blog Srokao został mi polecony na szkole rodzenia, o Mamieginekolog pisałam już wyżej, ufam również ZapytajPołożną, ponieważ swoją wiedzą dzielą się tam specjaliści.
2. Książki
Trochę przesadziłam z ilością kupionych na ten temat książek, ale to będzie temat na osobny post, ponieważ gdybym tutaj zaczęła to wypisywać to wszyscy usnęliby z nudów. Nie zmienia to faktu, że jednak książki - aktualne wydane i napisane przez autorytety są niezastąpionym źródłem wiedzy.

Najbardziej zaciekawił mnie fakt, że kiedy w okienko wpiszemy "wady wyszukiwarki Google" to właściwie nic nie znajdziemy. Nikt o tym nie napisał czy może zostało to wykluczone? Oczywiście nie namawiałabym nigdy nikogo, aby przestał korzystać z Google - to bardzo potężne narzędzie, które mimo swoich wad więcej ma jednak zalet.
Was w czym Wujek Google zawiódł? Może nie macie takich problemów?

0 CZYTAJ DALEJ